Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
MAGYAR KARDIOLÓGUSOK TÁRSASÁGA
Hungarian Society of Cardiology

Tisztelt Látogatónk!

A honlapunk megújul, egyes oldalaink ideiglenesen szünetelnek.

Szíves megértését köszönjük.

Táplálkozás 2022.04.05. MKT
Az MKT legfrissebb hírei

Mennyi transzzsírsav káros a szervezetre?

Szinte bármennyi. Másként fogalmazva: mivel kisebb mennyiségű transzzsírsav igen magas hőmérsékletű sütés kapcsán (túlhevített olajos sütéskor, kerti grillezéskor) is keletkezik, az élelmiszerrel bevitt mennyiségnek a nullához kellene közelítenie. Ugyanis a transzzsírsavfogyasztás csupán 2 százalékos (!) emelkedése a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát már 23 százalékkal emeli meg! Elképesztően erős hatása van – és akkor még nem beszéltünk más betegségekről, melyeknek előfordulásában szintén szerepe van a transzzsírsavaknak.


Az ajánlás szerint (Egészségügyi Világszervezet – WHO) az összes elfogyasztott energia 1 százalékánál nem fogyaszthatunk több transzzsírsavat következmények nélkül. Ez konkrétan azt jelenti, hogy egy átlagos napi 2000 kcal-ás étrendben maximum 20 kcal energia származhatna transzzsírból, ez naponta kevesebb, mint 2 gramm ilyen típusú zsíradék elfogyasztását jelenti.

Ha figyelembe vesszük, hogy ez az anyag hőhatáskor is keletkezhet, akkor gyakorlatilag semennyi transzzsírt nem fogyaszthatunk a feldolgozott (élelmiszeripari) élelmiszerekkel, hiszen a megengedett mennyiség szinte biztosan benne volt valamelyik főtt vagy sült ételünkben (tudtunkon és szándékonkun kívül).

Az első ország, amelyik rendeletben szabályozta az élelmiszerekben levő transzzsírsav mennyiségét, Dánia volt (2004-ben). Számos ország követte a dánok példáját, köztük Magyarország is. 2014 óta már nem lehet forgalomba hozni Magyarországon olyan élelmiszert, melynek transzzsírtartalma meghaladja a 2 százalékot.

Ilyen károkat okoz a transzzsírsav

Emeli az érelmeszesedést fokozó LDL-koleszterintet és csökkenti a védő HDL-t. Emellett az érelmeszesedést fokozó gyulladásos fehérjék szintjét (TNF, CRP, interleukin-6) is növeli. Mivel képes destabilizálni a szívizomsejtek membránját, ezáltal ritmuszavarokat, hirtelen szívhalált okozhat, illetve elősegíti a szívinfarktust, agyérgörcsöt, növeli a korai halálozás kockázatát. Az eddigi vizsgálatok alapján a transzzsírsavfogyasztás csupán 2 százalékos emelkedése a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát 23 százalékkal emeli meg!

„Csak” érelzáródást okoz a transzzsírsav?

Nem, sajnos egy sor más egészségi problémát is előidéz. Gyorsítja az elbutulást, rontja a gondolkodási funkciókat. Nőkben csökkenti a fogamzóképességet. A transzzsírbevitel 2 százalékos növelése a fogamzóképességet 73 százalékkal rontja le – ennél sokkal kisebb arányban „ártó” anyagokat sokkal hamarabb száműztek az élelmiszeriparból.

Újszülöttekben a köldökvénában mért magas transzzsírtartalom másfél éves korra az idegrendszeri fejlődés zavarát okozhatja, az anya táplálkozásában megjelenő transzzsír az anyatejjel kerül át a magzatba. Mindemellett a transzzsírtartalmú élelmiszerek a rákbetegség-kockázatát is megemelik, elsősorban az emlőrákét. Ráadásul olyan anyagról van szó, amely teljesen és tökéletesen helyettesíthető az élelmiszeripari gyártás során!

Miben van transzzsírsav?

Ha valaki nagyon sok úgynevezett "kényelmi" élelmiszert eszik, akkor sajnos túl sok transzzsírsavat fogyaszthat.A hazai gyártású, kiskereskedelemben kapható étkezési margarinokat a gyártók mentesítették a transzzsíroktól, hiszen technológiai változtatással lehetséges transzzsírmentesen is előállítani ugyanazt az terméket. Ugyanakkor még mindig jelenthet problémát a transzzsírsav-bevitellel azoknál, akik az átlagnál gyakrabban fogyasztanak mélyhűtött pékárut (látványpékségeknél használják), levesporokból készült levest, bolti salátaönteteket, mélyhűtött pizzát, ropit, kekszet, pattogatott kukoricát. Náluk a napi összbevitel (becsült lakossági bevitel átlagos fogyasztást feltételezve) 6,8 gramm, tehát jóval meghaladhatja a még tolerálható értéket. Ennél is meglepőbb, hogy egyes „nagyfogyasztók” esetében, akiknél a táplálkozás egészségtelenül van összeállítva, akár napi 50 (!) gramm is lehet a bevitel ebből a káros anyagból.

A NEBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, illetve elődje, az OÉTI) adatai szerint évente több ezerre tehető 2014 előtt azoknak a szív- és érrendszeri elégtelenségből bekövetkező haláleseteknek a száma, amelyekben közrejátszott a magas transzzsírsavtartalmú élelmiszerek gyakori fogyasztása.

Miért használják, ha káros?

Javítja a termék állagát, a margarint könnyen kenhetővé teszi hideg állapotban is. Hosszabb ideig megőrzi a termék a minőségét, mert ez az anyag csökkenti az oxidációra (avasodásra) hajlamos zsírsavak arányát. Az élelmiszerek címkéjén viszont szerepelnie kell az összetevők listáján, illetve a „hidrogénezett növényi olajat” vagy „részlegesen hidrogénezett növényi olajat” tartalmazó élelmiszerek fogyasztását minimalizálni érdemes.

Ez is érdekelheti

A nátrium és a kálium hatása a szívre

A teafogyasztás is jót tesz a szívnek

Jutalmazza meg magát az egészségéért!

Versenybe szállnak az éttermek a szívbarát védjegyért

Vannak munkák, amelyek komolyan ártanak a nők egészségének

Nem akarok szívbeteg lenni – hogyan segíthet ebben a háziorvosom?