Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
MAGYAR KARDIOLÓGUSOK TÁRSASÁGA
Hungarian Society of Cardiology

Tisztelt Látogatónk!

A honlapunk megújul, egyes oldalaink ideiglenesen szünetelnek.

Szíves megértését köszönjük.

Életmód 2021.12.17. MKT
Az MKT legfrissebb hírei

A hat legfontosabb tanács a szívbetegségek megelőzéséért

Dohányzás, magas vérnyomás, magas koleszterinszint, mozgásszegény élet, elhízás, cukorbetegség. Ezek mind olyan kockázati tényezők, melyek növelik a szív-és érrendszeri betegség kialakulásának rizikóját. A megelőzés érdekében csupán az alábbi 6 területen kell egészséges szokásokat kialakítania.


Dohányzás

A dohányzás az egészséget veszélyeztető tényezők közül a legegyszerűbben elkerülhető – bár leginkább úgy, ha az ember nem szokik rá. Ha már függő, akkor a nikotinról való leszokás nagyon komoly mentális erőfeszítést igényel, ami leggyakrabban csak külső segítséggel valósítható meg. Ugyanakkor a dohányzás elhagyásával a dohányos nem csupán a saját egészségét javítja, mivel a passzív dohányzás, azaz a mások által kibocsátott füst belélegzése is növeli a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Tehát ha valaki képes letenni a cigit, akkor a többi családtag, a gyermekek, a születendő gyermek egészségére is pozitív hatással van. Amennyiben Ön vagy családtagja dohányzik, segítséget kérhet a leszokáshoz. (Az ehhez hívható telefonszám: 06/80/44-20-44). A dohányzás elhagyását követő egy év múlva a szív- és érrendszeri betegségek kockázata már felére csökken!

Vérnyomás

Magas vérnyomásnak a folyamatosan fennálló 140/90 Hgmm feletti vérnyomásértékeket nevezzük. Ez azért káros, mert a szívet keményebb munkára készteti, illetve az érfalra helyezett nagy nyomás az érrendszer súlyos károsodását okozza. Lehetőleg otthon is, és orvosnál is rendszeresen ellenőrizze a vérnyomását, mert a jól beállított vérnyomás megelőzi a szövődmények kialakulását. Emellett a napi táplálkozásában kerülje a magas só- és zsírtartalmú ételeket, illetve fogyasszon több gyümölcsöt és zöldséget.

Táplálkozás

A szív- és érrendszeri betegségek kockázata a helyes táplálkozással is mérsékelhető – vagy mondhatjuk fordítva: a rosszul összeválogatott, elhízáshoz vezető táplálkozás drasztikusan növeli a kardiovaszkuláris betegségek kialakulásának esélyét. Bár a magas koleszterinszint oka lehet örökletes is, mégis az étrendben lévő sok állati zsiradék is képes megemelni a vérzsírszintet. Ez azért nagy baj, mert a koleszterin előbb-utóbb lerakódik az erek falán, és ott érszűkületet okoz. Ha ez a folyamat évről évre így halad, akkor sajnos az ér elzáródik, és a mögötte lévő szövetek oxigén és tápanyag híján elhalnak.

Épp ezért a koleszterinszintjét is ellenőriztesse évente, de ha módja van rá, akkor gyakrabban is! A megfelelő táplálkozás mellett a rendszeres mozgás is képes csökkenteni a szervezet vérzsírszintjét.A szívbetegségek megelőzésének egyik alappillére a mozgás - bármilyen is legyen az!

Mozgás, sport

Napi 30-60 perc (szinte bármilyen!) mozgás már elegendő ahhoz, hogy a mozgásszegénységet mint kockázati tényezőt kiiktassuk az életünkből. A klasszikus ajánlás a séta, futás, kerékpározás vagy szobabiciklizés, úszás, teniszezés, jóga, de igazából tényleg bármi jó, ami aktív fizikai tevékenység: a porszívózás, rendrakás, kertásás, tánc, hulahoppkarikázás, lépcsőzés stb. Ha komoly súlytöbblete van, vagy elmúlt 50 éves, akkor az aktivitás fokozása előtt ellenőriztesse magát kezelőorvosával, mert a hirtelen, előkészület nélkül elkezdett fokozott fizikai terhelés rejtett tünetek esetén komoly veszélybe sodorhatja a próbálkozót. Sose kezdjünk úgy sportolni, hogy nem gondoljuk át a mozgásterünket, hogy ne kezdő, könnyű szinttől induljunk (vagy kezdjünk újra) valamit.

Ideális testsúly

A felesleges kilók megsokszorozzák a szívbetegség és az agyvérzés kockázatát. Túlsúlyosaknál nagyobb a magasvérnyomás- és cukorbetegség kialakulásának veszélye is. Figyeljen rá, hogy mennyi kalóriát fogyaszt, és ügyeljen a zsír- és koleszterinbevitelre is. Mérje meg derékbőségét és számítsa ki testtömegindexét! A derékbőséget közvetlenül a köldök feletti vonalban kell lemérni, férfiaknál 94 cm, nőknél 80 cm feletti érték már kockázatnövekedést, veszélyeztetettséget jelent. A testtömegindexet pedig a következőképpen tudja kiszámítani: a testtömeg (kg) osztva a magasság méterben mért négyzetével (m2) Amennyiben a kapott érték 20-25 közé esik, az Ön testsúlya normális, ha ennél nagyobb, akkor kisebb-nagyobb túlsúlyról beszélünk. Ne feledje, hogy a dohányzás után az elhízás a második legfontosabb megelőzhető rizikófaktor!

Rendszeresen látogassa kezelőorvosát!

Amennyiben Ön cukorbeteg vagy más egészségügyi problémája van, akkor pontosan kövesse orvosa tanácsait, előírásait, hogy csökkentse a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Ma már egyre több orvossal lehet kapcsolatot tartani online vagy telefonon is, az ingyenes egészségügyi rendezvényekre szervezett szűrővizsgálatokat pedig érdemes kihasználni azért, hogy követni tudjuk azt, van-e olyan érték, amely kivizsgálást, kezelést igényel.

Sose feledje: az egészségünk nagyon nagy részben múlik a saját döntéseinken. Ha mi magunk nem törődünk a rizikófaktorokkal, nem változtatunk rossz szokásainkon, akkor a legjobb orvos sem képes megakadályozni, hogy előbb-utóbb keringési problémáink legyenek.

Ez is érdekelheti

A meditáció üzenete a szívnek és a léleknek

A nátrium és a kálium hatása a szívre

A teafogyasztás is jót tesz a szívnek

Mennyi transzzsírsav káros a szervezetre?

Jutalmazza meg magát az egészségéért!

Versenybe szállnak az éttermek a szívbarát védjegyért